NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
مَرْوَانَ
الرَّقِّيُّ
حَدَّثَنَا
الْمُعَافَى
حَدَّثَنَا
الْأَوْزَاعِيُّ
عَنْ الْحَارِثِ
بْنِ يَزِيدَ
عَنْ
جُبَيْرِ
بْنِ نُفَيْرٍ
عَنْ
الْمُسْتَوْرِدِ
بْنِ شَدَّادٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
كَانَ لَنَا
عَامِلًا فَلْيَكْتَسِبْ
زَوْجَةً
فَإِنْ لَمْ
يَكُنْ لَهُ
خَادِمٌ
فَلْيَكْتَسِبْ
خَادِمًا فَإِنْ
لَمْ يَكُنْ
لَهُ
مَسْكَنٌ
فَلْيَكْتَسِبْ
مَسْكَنًا
قَالَ قَالَ
أَبُو بَكْرٍ
أُخْبِرْتُ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
اتَّخَذَ
غَيْرَ
ذَلِكَ
فَهُوَ
غَالٌّ أَوْ
سَارِقٌ
el-Müstevrid b.
Şeddâd'dan demiştir ki: Ben Nebi (s.a.v.)'i (şöyle) buyururken işittim.
“Kim bizim emrimizde
görevli ise (hanımı yoksa) evlensin, hizmetçisi yoksa, bir hizmetçi tutsun, evi
yoksa ev alsın.
(Musa b. Mervan) dedi
ki: Ebû Bekir (Yahya b. İshâk şöyle) dedi:
Bana haber verildiği(ne
göre) Peygamber (s.a.v.)'i
"Kim bundan başka
bir servet edinirse, O kimse haindir" -yahut ta hırsızdır- derken işittim.
İzah:
Ahmed b. Hanbel IV-229.
Hadis-i şerif, devlet
memurunun evlenecekse israfa kaçmamak şartıyla, kadının mehrini devlet
hazinesinden vererek evlenmesinin, hizmetçisi yoksa, hizmetçi tutacak kadar,
evi yoksa ev kirasını karşılayacak kadar devlet hazinesinden para harcayarak
hizmetçi tutmasının ve ev kiralamasının caiz olduğunu ifade etmektedir.
Hattâbî'ye göre, bu
hadis-i şerifi iki şekilde tefsir etmek mümkündür.
1. Bir memurun
devletten aldığı maaşla evlenmesi, hizmetçi, ev temin etmesi ve bunları temin
edecek kadar maaş alması caizdir.
2. Eğer bir memur
bekarsa devletin onu devlet hazinesinden evlendirmesi, hizmetçisi yoksa
hizmetçi tutması ve evi yoksa ona ev kiralaması icab eder.
Hadîsin senedinde geçen
Cübeyr b. Nüfeyr, İmam Ahmed'in rivayetinde Abdurrahman b. Cübeyr olarak
geçmektedir. Bezl'ül-Mechûd yazarının tahkikine göre, doğrusu da budur. Ve bu
Abdurrahman b. Cübeyr'den maksat Abdurrahman b. Cübeyr el-Mısrî, el-Fakih,
el-Farzi, el-Müezzin, el-Amirî'dir.
Hadisin sonunda geçen
Ebû Bekir'den maksatsa İmam Ahmed'in şeyhi Yahya ibn İshak'dır.
Her ne kadar AviTül-Ma'bûd
yazarı bu Ebû Bekir'in Hz. Ebû Bekir Sıddîk olduğunu söylemişse de bu görüş
doğru değildir.
Metin sonundaki -yahut
ta hırsızdır- manâsına gelen cümledeki tereddüt ifadesi raviye aittir.